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Duo Terwey

?Con sensibilidad y fuerza expresiva -
Las hermanas crean una interpretación con precisión perfecta?

Ansbach. Las jóvenes intérpretes brillan pocas veces gracias a una perfección técnica que es lo que ponen de manifiesto en un primer plano. No es este el caso del Dúo Terwey, que pudo escucharse la velada del sábado en la Onoldiasaal con motivo de la serie "El podio de los artistas jóvenes". El dúo impresionó con su fina y acompasada interpretación de música de cámara.

Las hermanas Terwey se acompasan idealmente entre sí con una música, a un nivel en el que se encuentran una frente a otra, en condiciones de absoluta igualdad, es decir, con una tremenda precisión y sincronismo. La armonía misma fue el denominador común tanto de su bien conformado programa como la interpretación de éste.
 
Comenzaron con la sonata de Mozart de un modo delicado, con ligereza y moderación. ?En el "Andante grazioso" se tejieron las partituras del piano y violín en una lograda unidad, tanto desde el punto de vista de la articulación, como de la estructura de las frases musicales.
 
El sofisticado mundo sonoro y su diversidad de timbre caracterizaron la interpretación de la Sonata opus 78 de Brahms, compuesta a la memoria de su ahijado, que falleció poco antes de haber escrito la partitura. Un mundo entre certidumbre e incertidumbre, entre pálida luz y deslumbrante claridad expresado en el modo tonal de la lírica elegía con su remansada pena. En el tercer movimiento, del cual forma parte "La canción de la lluvia" (basada en el poema de Klaus Groth), lograron las hermanas Terwey con rara belleza un equilibrio entre la fidelidad al detalle y la fluidez de la música.
Alegre y jocoso

Tras la pausa siguió la Sonata en sol mayor de Beethoven. De una forma absorbente y con fascinante vigor  las hermanas Berenice Christin y Philomela Eva Terwey trajeron a la vida el primer movimiento. Mientras que en el segundo movimiento se estimulaban una a otra, como si se tratara de un canto vocal, superando una a la otra, una y otra vez. En el movimiento final se precipitaron en un torrente de gran vivacidad, tocando de una forma juguetona. Alegre, divertida.

Para terminar el Dúo Terwey secuestró al público llevándolo a un mundo musical completamente diferente: el del joven Olivier Messiaen, El "Thème et variations". El tema se desdibuja más y más hasta llegar a enajenarse. Finalmente va en aumento la enorme fuerza expresiva del dúo hasta que amenaza explotar de un modo corporalmente perceptible. Impersonate.


Främkische Landeszeitung, Anke Merklein, Avril 2007

 

 

 


Sensitive And Yet So Expressive
Sisters Create Perfect Musical Precision

Ansbach: It is seldom that young talented musicians excel through their technical perfection, their dazzling expertise which they always endeavor to bring to the fore of their performance. But that is not the case when the Terwey duo is making the music. Once again, last Saturday evening attests to this when their music filled the Onoldia Hall as part of the series of performances entitled ?The Podium of Young Artists.? Berenice Christin Terwey (violin) and Philomela Eva Terwey (piano) cast everyone under their spell by weaving a web of sensitive and delicate chamber music.

The sisters are completely in unison with one another and play with an immense amount of musical equality, precision and synchronization. A never-ending flow of harmony was also to be felt in the deliberate fashioning and interpreting of the demanding programme.

They brought Mozart?s sonata to their audience on light, delicate waves of sprightliness. ? The "Andante grazioso" revealed how the Terweys interwove the piano and violin by employing in their performance skilful phrasing and articulation. The result was a classic example of musical unity.

The duo?s playing of Brahms? sonata, Opus 78, was characterized by exquisite intonation and a treasure trove of distinctive sounds, a piece of music incidentally composed by Brahms in memory of his godchild who had died shortly before the composer wrote the score. The creation of a world caught between hesitation and certitude, a world hovering between blanched light and brilliant lucidity and borne by fundamental lyrical and yet mournful tones of a hushed sadness. During the third movement in which the ?Regenlied? or Rain Song (based on Klaus Groth?s poem) was to be heard, the Terwey sisters successfully and quite wonderfully created and then maintained the balance between detailed and intricate exactitude and a perpetual stream of tumultuously flowing sensations.

Vivacious and Frolicsome After the interval we were enthralled by Beethoven?s sonata in G Major. Gripping and invigorating was the manner in which Berenice Christin and Philomela Eva Terwey brought the first movement to life. And while they encouraged one another in the second movement ? as regards their vocal skills ? to outdo one another again and again, the final movement saw them plunging anew brightly and breezily into playful mode.

But for the finale, the Terwey Duo abducted their listeners into a completely different universe of sounds: the world of the young Olivier Messiaen. In ?Thème et Variations?, a subject is very gradually but ever-increasingly strangely metamorphosed. In the end the musical sister-duo stretches the tension with such amazing expressiveness that it threatens to tear and rip apart, dragging every soul present in its wake. The electricity was physically palpable. Overwhelming.

Fränkische Landeszeitung, Anke Merklein, April 2007